Trondheim Torg og Maritimt Stål – DNB Næringseiendom
Your search results

Trondheim Torg og Maritimt Stål

04/12/2024
Maritimt stål Foto Worldcam AF Gruppen

DNB Næringseiendom rehabiliterer og bygger om Trondheim Torg. Prosjektet er planlagt ferdig i fjerde kvartal 2026.Vi rehabiliterer eksisterende bygningsmasse kombinert med påbygg på tak og utvidelser av etasjeplan. Det gjennomføres store miljøtiltak og utskifting av tekniske anlegg for å imøtekomme fremtidige krav til energiforbruk.

I prosjekter har vi store muligheter til å gjøre oppgraderinger av eiendommen som legger til rette for et vedvarende og lavere energiforbruk samt bærekraftige løsninger i forhold til utgangspunktet. I vårt bærekraftsprogram stiller vi krav til vurderinger og tiltak som løfter eiendommen. De samme kravene videreføres til rådgivere og entreprenører som gjør oss som eier i stand til å ta valg som påvirker energiforbruket.

Trondheim Torg Kontor

Det store prosjektet på Trondheim Torg startet også med ambisjoner om å redusere energiforbruket betydelig. Denne eiendommer er på hele ca 25 000 kvm. De store grepene vi gjør her fører til at vi oppnår en svært god B (BREEAM sertifisering) (nesten A) og vi ser samtidig at vi ved forholdsvis enkle tiltak kan løfte denne eiendommen videre.
Tettere fasade, bedre isoleringsverdi på fasade og vinduer. Nye tekniske anlegg. Samtidig vil materialvalg være avgjørende.

Maritimt Stål

DNB Næringseiendom er partner i et innovasjonsprosjekt som går ut på å oppsirkulere stål fra skip og plattformer. Vi gjør dette sammen med bla AF Decom Offshore, Equinor, Skanska, Green Yard Kleven, Rederiforbundet med flere.
Skanska har tatt en gjennomgang av prosjekter hvor man har en klimaambisjon og en kunde/leietaker som kunne verdsatt et klimaoptimalisert produkt, og ikke minst som kan like historien med å bringe stål til lands og bruke det fornuftig i bygg- og anleggsprosjekter. Trondheim Torg er ett prosjekt hvor vi har kunnet realisere dette.
Det maritime stålet har en klimagassreduksjon på rundt 90 prosent sammenlignet med nytt stål. Vi ser fra tidligere leveranser at vi kan oppnå en reduksjonskostnad på rundt 1 500-1 800 kr/tonnCO2. Til sammenligning har biodiesel en reduksjonskostnad på rundt 4 000kr/tonnCO2.

TRONDHEIM TORG OG MARITIMT STÅL

Siden Skanska allerede har leveranser til Trondheim Torg, har vi fått tilbudet om noen profiler med slikt stål. Vi i DNB Næringseiendom er veldig takknemlige for å kunne ta del i dette spennende og bærekraftige arbeidet. – Ombruk er noe vi verdsetter høyt, sier Avdelingsleder Prosjekt Kristoffer Gytre entusiastisk.