Godt år for Hotellmarkedet – DNB Næringseiendom
Your search results

Godt år for Hotellmarkedet

11/04/2024
Radisson Hotel Tromsø. Bilde viser hotellet i solnedgang

– I hotellporteføljen har vi klart å oppnå vesentlig bedre nøkkeltall enn hotellmarkedet generelt. I tillegg er resultatene på våre hotell «all time high», sier Lars Kristiansen, direktør for Eiendomsforvaltning i DNB Næringseiendom

DNB Næringseiendom forvalter 4 hoteller for DNB Livsforsikring og DNB Scandinavian Property Fund. Hotellmarkedet generelt har vært meget godt gjennom året 2023. Dette har sammenheng med blant annet kronekurs og stor tilstrømming av utenlandske gjester.

En undersøkelse fra European Travel Commission (ETC) viser at flere europeere nå velger destinasjoner lenger nord i Europa fremfor Middelhavsregionen om sommeren. Dette kan skyldes klimaendringer og ekstremvær, og vi kan forvente flere besøkende til Norge som søker å unngå ekstremvarme i sine søreuropeiske hjemland.

DNB Livsforsikring eier 2 meget veldrevne Radisson hoteller. Radisson – Blu hotell Tromsø har hatt en RevPAR (Revenue Per Available Room) som ligger i overkant av 20 prosent bedre enn markedet i Tromsø.

I Bergen sentrum eier DNB Livsforsikring Radisson – Blu Royal Hotel Bergen. Dette er et anerkjent og populært hotell med en fantastisk beliggenhet. Hotellet er lokalisert på historiske Bryggen i Bergen. RevPAR var for Bergensmarkedet på kr. 814,- mens Radisson Blus RevPAR var på nær 30 prosent over dette.

Smart Hotel St Olavsgate

Smart Hotell i Oslo

I eiendomsporteføljen til DNB Scandinavian Property Fund finner vi et flott B&B hotell i Oslo sentrum – som har siden åpning vært en suksesshistorie. Smart Hotelloppnådde et belegg på fantastiske 80,3 prosent mot markedet i Oslo som oppnådde 64,7 prosent, opplyser Kristiansen.

I porteføljen til DNB Scandinavian Property Fund finner vi også et spennende hotell i Stockholm. Hotel C ligger på Wasaplan akkurat der Arlandabanen kommer inn til Stockholm sentrum. Hotellet leverer nøkkeltall som er godt over markedsgjennomsnittet i 2023.

Hvordan blir 2024?

Det er alltid vanskelig å vurdere fremtiden. Men, hotellene vi forvalter er solide, de er godt drevet og de har meget sentrale beliggenheter i store byer i Norge og i Sverige. Dette gir derfor god grunn til optimisme.

– Jeg tror at ferie- og fritidsmarkedet vil fortsette å vokse, Konferansemarkedet er tilbake til «normalen» og det forventes en normal vekstrate fremover. Yrkestrafikken er fortsatt svak ift pre pandemi, men vi ser nå at det er en viss vekst også i dette markedet. Den vedvarende lave kronekursen styrker norsk reiselivs konkurransenkraft og det er lite ny kapasitet i pipeline. Til sammen styrker dette troen på at de gode resultatene vi har hatt i 2023 vil fortsette i 2024, avslutter Lars Kristiansen.