Optimisme på senteret: Øyrane torg har nesten tatt igjen korona-tapet –
header_image
Søk ledige lokaler
Your search results

Optimisme på senteret: Øyrane torg har nesten tatt igjen korona-tapet

20/08/2020
Optimisme på senteret: Øyrane torg har nesten tatt igjen korona-tapet

– De ansatte på Øyrane og alle kundene som har strømmet til Indre Arna gjennom en tøff periode, fortjener en solid dose med skryt, sier senterleder Vibeke Myhren.

 

Christina Holm i Kinsarvik Naturkost på Øyrane torg kan smile fra øre til øre om dagen. Butikken har levert grønne tall gjennom hele koronakrisen. – At vi har greidd å vokse tross en pandemi, er veldig gledelig. Her må vi takke våre trofaste kunder og dyktige ansatte, sier den daglige lederen. Foto: Anders Totland

– Tenk at Øyrane torg ligger bare 1,7 prosent bak fjorårets omsetning. Det er rett og slett fantastisk. Det er ikke mange sentre som kan levere slike tall, forteller Myhren stolt.

At Øyrane nå ligger tett opptil å hente inn igjen korona-tapet, mener senterlederen har flere grunner til.

– Først og fremst må man jo takke og hylle alle de flinke ansatte på senteret, som har stått på i en krise. I tillegg tror jeg mange arnabuere skjønner hvor viktig det er å ha et senter i bydelen. Her har kundene virkelig stilt opp for oss, smiler hun.

– Men det er viktig at vi ikke hviler på laurbærbladene. Vi har forsatt tøffe tider, så jeg oppfordrer fremdeles folk til å handle lokalt, presiserer hun.

 

Senterleder Vibeke Myhren kan rapportere om en positiv utvikling tross tøffe tider i samfunnet. – At vi bare ligger 1,7 prosent bak fjorårets omsetning til nå i juli sier noe om de ansatte og kundene som strømmer til senteret vårt. Foto: Anders Totland


Øko-feber

Hos Kinsarvik Naturkost kan daglig leder Christina Holm virkelig smile om dagen.

Kinsarvik er en av få butikker som har levert grønne tall gjennom pandemien, og kan vise til en vekst på hele 11,2 prosent sammenliknet med samme tid i fjor.

– Det er smått utrolig, jubler hun.

– Folk har nok fått øynene opp for økologiske matvarer, kroppspleie og kosttilskudd. Særlig C-vitaminer har vi solgt enormt mye av under krisen. I tillegg mener jeg at mange kunder setter pris på å komme inn til butikken for å få faglig hjelp av våre ansatte. Der har vi nok vært skikkelig flinke, om jeg skal få skryte, sier Holm og ler.

Kinsarvik Helsekost har to faste ansatte og en ekstrahjelp. Holm vil benytte anledningen til å takke hele gjengen.

– Både Aina Sørsdal og Caroline Tangen gjør en fantastisk innsats hver dag, legger hun til.


Lederen tror at mye av grunnen til veksten ligger i de dyktige ansatte og de trofaste kundene. – Folk setter pris på økologiske varer, og ser viktigheten av å handle grønt og sunt. 
Foto: Anders Totland

Arnabuerne svikter ikke

I etasjen under går salget unna hos gjengen i Ringo/Norli. Også her kan de vise til grønne tall under koronakrisen.

– Under pandemien solgte vi masse puslespill og andre hobbyprodukter. Det var tydelig at «alle» skulle holde seg hjemme, forteller Gro Helen Horn, som har jobbet 13 år på senteret.

 

Gro Helen Horn i «alt-mulig-butikken» Ringo/Norli kan rapportere om en fin utvikling selv da samfunnet stengte ned. – Jeg føler at arnabuerne har stilt opp selv da pandemien rammet samfunnet, sier den leseglade Horn.
Foto: Anders Totland

– Folk må handle mer lokalt, sier senterlederen. Føler du at arnabuerne har stilt opp?

– Ja, absolutt. Jeg mener at lokalbefolkningen virkelig har støttet oss, sier Horn.

– Helt til slutt, Gro Helen. Har du et godt boktips til leserne i ruskeværet?

– Sjekk ut Jørgen Jæger sin siste bok «Hjerteløs».

Butikken i første etasje kan tilby alt fra lego, til fotoutstyr og bøker. Foto: Anders Totland

 


Sommer- og ekstrahjelp Mia Kolsrud er datter av eier Kenneth Kolsrud i Fana.
– Det kjekkeste er når unger kommer inn i butikken som skal se på leker, forteller 17-åringen til Bygdanytt.
Foto: Anders Totland
 

Trenger areal

– Hva skjer med de tomme lokalene i senteret, og ikke minst i Øyrane pizzeria sine gamle lokaler?

– Vi har få ledige lokaler per dags dato. Problemet vårt er at vi har for lite areal til de større aktørene vi ønsker å få inn her, sier Myhren.

 

Senterlederen forteller at Øyrane torg har hatt vekst i fire av seks måneder i 2020.

– I pizzeria’en sine lokaler skjer det ting. Mer kan jeg dessverre ikke røpe, sier hun og smiler lurt.

– Større aktører. Hvem tenker du på da?

– Clas Ohlson er en kjede som står høyt på ønskelisten. Det har derimot vært tøffe tider for alle. Mange aktører har stopp for nyetablering, så dette er lange, tidkrevende prosesser. Men det jobbes kontinuerlig med dette.

 

Share

Sammenligne